Menu Zamknij

JAK GRAĆ W BOWLING…?

ZASADY GRY
Pojedyncza gra składa się z dziesięciu rund (tzw. ramek) dla każdego gracza. W każdej rundzie gracz może wykonać maksymalnie dwa rzuty a w rundzie 10 nawet 3. Runda kończy się, gdy zawodnik strąci wszystkie piny (w 1 lub 2 rzutach), bądź skończą mu się rzuty.

CHWYT KULI
Kulę należy chwycić przez wsunięcie dwóch środkowych palców i kciuka w 3 otwory na kuli. Palce powinny wchodzić luźno w otwory do drugiej kostki, natomiast kciuk powinien schować się cały. Pozostałe dwa palce umieszczamy wygodnie na kuli, tak aby dłoń przylegała luźno do jej powierzchni. Chwyt ten można nazwać „pajączkiem”. Dozwolone (zwłaszcza wśród małych dzieci) jest trzymanie kuli oburącz bez konieczności umieszczania palców w otworach i toczenie jej linii początku toru oraz przy ustawieniu barierek pomocniczych ułatwiających grę.

KROKI
Tradycyjny rozbieg przed rzutem składa się z 4 kroków. Pierwsze trzy powinny być wykonywane prosto, zdecydowanie do przodu. Dozwolone są też rzuty z miejsca z linii łączącej tor z rozbiegiem.
1. Krok – Kula znajduje się około 20 – 30 cm od klatki piersiowej; jest to pozycja wyjściowa do wykonania zamachu.
2. Krok – Wykonaj ruch lewą nogą (praworęczni), a następnie zrób wahadłowy ruch ręką w dół.
3. Krok – Ramię powinno wędrować w tył do góry, poniżej linii barków, nie odchylając się na prawo czy lewo. Ruch ten pomaga w uzyskaniu maksimum efektu z wykonywanego zamachu oraz utrwalenia nawyku prowadzenia ramienia równolegle do toru.
4. Krok – Ostatni, czwarty krok zakończony jest poślizgiem lewej nogi. Podczas tego kroku prawa noga zachodzi za zawodnikiem na lewą stronę (u praworęcznych), dotykając podłogi. W momencie wykonywania rzutu ciało powinno być w stabilnej pozycji, aby wykorzystać siłę rozbiegu.

RODZAJE RZUTÓW I PUNKTACJA
Gra składa się z 10 rund. Podczas jednej rundy można wykonać maksymalnie dwa rzuty kulą, a w ostatniej aż trzy rzuty. Najwyższy możliwy do uzyskania wynik po rozegraniu jednej gry składającej się w sumie z 10 rund to magiczne 300 punktów, za 12 kolejno zdobytych STRIKE’ÓW.

STRIKE – wszystkie 10 kręgli strącone za pierwszym razem. Gracz otrzymuje maksymalną liczbę – 10 punktów, oraz dodatkowo łączną liczbę punktów zdobytych podczas dwóch następnych rzutów kulą.
SPARE – wszystkie 10 kręgli strącone w jednej rundzie. Gracz otrzymuje 10 punktów za rundę oraz dodatkowo liczbę punktów zdobytych podczas następnego rzutu.
SPLIT – gracz strąca kręgle w ten sposób, że pozostałe kręgle do strącenia w drugim rzucie ustawione są po dwóch stronach toru i rozegranie split jest bardzo utrudnione.
MISS – gracz w ogóle nie trafia w kręgle w trakcie rundy.
FOUL – gracz przekracza linię rzutu. Jeśli zostały zbite kręgle, rzut jest liczony, ale punkty nie. Funkcja ta jest aktywna w trakcie rozgrywek ligowych na wszystkich torach. Funkcja FOUL zwykle obowiązuje podczas turniejów i lig.

 

               

Facebook